W internecie znajdziemy co najmniej kilkaset ofert zajęć sensorycznych dedykowanych dla dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej. Problem ten coraz częściej dostrzegają rodzice u swoich pociech, coraz chętniej decydują się oni także na skorzystanie z terapii SI w Warszawie. Czym jednak jest sama terapia i czy ona działa?
Jest to proces, w którym następuje poukładanie dostarczanych do mózgu wrażeń sensorycznych tak, by mogły być następnie wykorzystane w działaniu. Zachodzi wówczas reakcja adaptacyjna, której celem jest przystosowanie mózgu oraz ciała do konkretnej sytuacji. Jeśli w odbiorze lub interpretowaniu bodźców zmysłowych występują zaburzenia to mogą pojawiać się problemy w rozwoju dziecka - w zakresie poznawczym, motorycznym i koordynacyjnym a nawet zachowaniu dziecka.
Dzieci z zaburzeniami wysyłane są na terapia SI Warszawa. Głównym celem terapii SI (z angielskiego sensory integration) jest poprawa jakości przesyłania i organizowania informacji sensorycznych - pochodzą one ze zmysłów. Zajęcia integracji sensorycznej w Warszawie konstruowane są w ten sposóby, aby dostarczały kontrolowaną ilości bodżców sensorycznych, wówczas dziecko odpowiada reakcją poprawiającą integrację tych bodźców.
Przed zajęciami terapii sensorycznej w Warszawie, terapeuta musi postawić konkretną diagnozę, która zawiera rodzaj schorzenia oraz stopień jego złożoności. Wystawienie diagnozy zajmuje zwykle od 2 do 4 spotkań, trwających około 45 minut. Składa się ona z kilku etapów obejmujących rozmowy z rodzicami, obserwację dziecka oraz testy. Co ważne, diagnozę może wystawić tylko terapeuta posiadający specjalne uprawnienia do prowadzenia terapii integracji sensorycznej w Warszawie.
Na diagnozę poprzedzającą terapię SI w Warszawie składają się:
Żeby dowiedzieć się, czym jest sama terapia SI, odwiedzany centrum integracji sensorycznej w Warszawie. Otrzymujemy tam informację, że ćwiczenia i zabawy podczas terapii powinny zostać dostosowane do poziomu rozwojowego dziecka. Sama terapia SI w Warszawie ma postać "naukowej zabawy", w której dziecko chętnie uczestniczyć a planowane ćwiczenia powinny sprawiać mu przyjemność. Wykorzystywany jest w niej specjalistyczny sprzęt (m.in. podwieszane huśtawki, piłki, deskorolki).
Głównym celem terapii SI jest dostarczenie kontrolowanej ilości bodźców sensorycznych, wspomagając kształtowanie zachowań ruchowym jako reakcji na podany bodziec. Odpowiednie zaplanowanie i przeprowadzenie takich zajęć nie jest proste, dlatego powinny być one prowadzone przez wyspecjalizowanych specjalistów.
Czy terapia SI działa? Efekty nie przyjdą z dnia na dzień, ale regularne uczestnictwo w zajęciach sensorycznych dla dzieci sprawia, że ich reakcja na bodźce jest coraz lepsza. Przykładem może być 5-letni Jaś, który regularnie korzysta z integracji sensorycznej na Wilanowie graniczącym z Ursynowem. Postępy, które zrobił w przeciągu ostatnich 3 miesięcy zachwycają jego rodziców.