Katalogi to ważny element działalności reklamowej w firmach, szczególnie, gdy asortyment jest bardzo szeroki. Mimo, iż wiele firm przenosi swoje reklamy do internetu, katalogi drukowane nadal są popularne i stanowią niezbędny element reklamowy przedsiębiorstwa.
Aby rozpocząć projekt katalogu reklamowego, należy zastanowić się czemu ma on służyć. Zamieszczona w nich oferta ma być zaprezentowana w taki sposób, aby przedstawiała zalety firmy. Skierowane są one do potencjalnych klientów danej firmy. Dzięki katalogom mają oni szanse zapoznać się z ofertą, zdjęciami i opisami produktów oraz usług. Profesjonalnie
i atrakcyjnie zrobiony katalog może przyczynić się do wzrostu sprzedaży lub chęci nawiązania współpracy z daną firmą. Katalogi często rozprowadzane są podczas różnego rodzaju targów, konferencji, czy innych imprezach branżowych. Warto poza samymi ulotkami zainwestować
w tego rodzaju reklamę.
Katalogi reklamowe mogą mieć różne formy, zależy, co ma dokładnie być w nich przedstawione. Ogólny podział takich materiałów obejmuje katalogi szyte, składane i klejone. Pierwsze są wykorzystywane w przypadku niewielkich katalogów typu broszura, cennik. Cechą charakterystyczną tego typu składania jest zszywka na grzbiecie. Katalogi składane wyglądają jak ulotka, a klejonych używa się, gdy katalog jest grubszy, niemożliwy do zszycia.
Katalog reklamowy odnosi się stricte do oferty danej firmy. Bardzo ważna jest treść. Nie może być w nim błędów językowych, skomplikowanych słów. Powinno się unikać języka technicznego. Treść musi być zrozumiała, aby potencjalny klient czuł, że reklama jest skierowana do niego. Ważne jest, aby zdania były krótkie i zwięzłe. Przed drukiem katalogu warto, aby osoba niezwiązana z branżą przeczytała go i zgłosiła ewentualne uwagi. Atrakcyjna musi być także grafika. Zdjęcia powinny być w jak najlepszej jakości, muszą być czytelne. Najlepiej kiedy kolorystyka współgra z logo i firmowymi kolorami. Bardzo ważna jest okładka, która zachęca bądź zniechęca do otworzenia katalogu. Warto zlecić jej projekt, jak i inne ilustracje specjalistom, którzy mają doświadczenie w tworzeniu reklam. Istotnym elementem całości jest dobór odpowiedniego papieru. Jeżeli niski koszt jest dla firmy ważny, można zdecydować się na papier o najniższej gramaturze. Chcąc pisać po dokumencie lub przybijać na nim pieczątki, dobrym rozwiązaniem jest wydruk na papierze offsetowym. Jeśli chodzi o samą okładkę to, aby się wyróżniała, można zastosować folię matową, błyszczącą lub wykończoną za pomocą lakieru wybiórczego UV.