Zamknij

Jak działa agencyjne biuro podróży?

art. sponsorowany + 09:54, 20.03.2023 Aktualizacja: 09:54, 20.03.2023

Agencyjne biuro podróży to rodzaj przedsiębiorstwa turystycznego, które na mocy umowy agencyjnej sprzedaje imprezy turystyczne tworzone przez organizatora turystyki. W odróżnieniu właśnie od organizatorów turystyki, agencyjne biuro podróży nie musi być wpisane do rejestru, nie musi też posiadać ubezpieczeń ani gwarancji bankowych.

Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, działalność w branży turystycznej można prowadzić na trzy sposoby. Organizator turystyki to firma, która zajmuje się kompleksowym przygotowywaniem, planowaniem i organizowaniem wycieczek oraz wakacji. Jest to forma działalności obarczona najbardziej rygorystycznymi zasadami – organizatorzy turystyki muszą bowiem być wpisani do odpowiednich rejestrów, mają obowiązek posiadać wymagane ubezpieczenia oraz gwarancje bankowe.

Drugi rodzaj działalności to tzw. pośrednictwo turystyki. Otóż pośrednik taki – na zlecenie klienta, którym jest najczęściej właśnie organizator turystyki – wykonuje określone usługi związane z turystyką. Może to być np. rezerwowanie przelotów albo wynajmowanie pokoi hotelowych.

Trzecią formą działalności w branży turystycznej jest agencja turystyczna, czasami określana również mianem agencyjnego biura podróży albo agencyjnego touroperatora.

Agencyjny touroperator – na czym to polega?

Agencyjne biuro podróży to firma, która zajmuje się sprzedażą wycieczek i wakacji przygotowywanych przez organizatorów turystyki. Można powiedzieć, że jest to pewnego rodzaju łącznik między organizatorem turystyki, a klientem.

Agencyjny touroperator nie musi być związany umową tylko z jednym organizatorem, wręcz przeciwnie – najczęściej oferuje on wycieczki kilku, kilkunastu, czasem nawet kilkudziesięciu organizatorów – tak aby dać klientom jak najszerszy wybór.

Jakie warunki musi spełniać agencyjne biuro podróży?

Agencyjne biuro podróży może prowadzić tak naprawdę każda osoba pełnoletnia posiadająca pełnię praw publicznych. Tak jak w przypadku każdej innej działalności gospodarczej w Polsce, należy wybrać formę prawną przedsiębiorstwa. Może to być:

· jednoosobowa działalność gospodarcza,

· spółka cywilna,

· spółka jawna,

· spółka komandytowa,

· spółka komandytowo-akcyjna,

· spółka z ograniczoną odpowiedzialnością,

· spółka akcyjna.

Tak jak wszystkie firmy, również agencyjne biuro podróży ma obowiązek odprowadzać podatek dochodowy. Formę opodatkowania wybiera się na samym początku działalności, przy jej rejestracji. Najczęściej wybieraną formą opodatkowania jest skala podatkowa (zasady ogólne) – w tym przypadku stawka podatku w pierwszym progu podatkowym wynosi 12% do kwoty 120 tys. zł i 32% od nadwyżki ponad 120 tys. zł. Kwotę podatku można obniżyć o ustawowo przewidziane ulgi, a dodatkowo przedsiębiorca ma prawo uwzględniać w rozliczeniach koszty uzyskania przychodu. Właściciele agencyjnych biur podróży mogą również rozliczać się z fiskusem za pomocą podatku liniowego (19% bez względu na wysokość dochodów, ale bez możliwości uwzględniania kosztów uzyskania przychodów) lub ryczałtem ewidencjonowanym – jego stawka dla touroperatorów agencyjnych to 17%, ale bez stosowania ulg podatkowych czy wspólnego rozliczenia z małżonkiem.

Warunkiem zarejestrowania agencyjnego biura podróży jest wskazanie kodu PKD, czyli symbolu, który ogólnie określa rodzaj prowadzenia działalności. W przypadku branży turystycznej zastosowanie znajdują trzy kody, ale wobec agencji turystycznych jest to tylko jeden kod – 79.11.A. Kryje się pod nim działalność agencji turystycznych, polegająca na stałym pośredniczeniu w zawieraniu umów o świadczenie usług turystycznych na rzecz organizatorów turystyki.

Oczywiście właściciel agencji turystycznej w ciągu 7 dni od jej założenia ma obowiązek zgłosić to do ZUS-u. Jeśli działalność jego jedynym źródłem dochodu, dokonuje tego na druku ZUS ZUA. Jeżeli natomiast chodzi o podatek VAT, zależnie od tego, czy agent sprzedaje usługi turystyczne realizowane w Unii Europejskiej, czy poza UE, stawka VAT wynosi 23% lub 0%.

Co ważne, w odróżnieniu od organizatorów turystyki, agencyjne biuro podróży nie musi być wpisane do rejestru, nie musi też posiadać ubezpieczeń ani gwarancji bankowych. Oznacza to, ze założenie takiej działalności jest mniej skomplikowane i nie wymaga tak dużych nakładów finansowych.

Warto pamiętać o jeszcze jednej kwestii – agencyjne biuro podróży można prowadzić w ramach franczyzy, czyli pod marką już znanego i działającego na rynku biura podróży. Opcję taką oferuje m.in. firma Fostertravel – do jej sieci mogą dołączyć zarówno już istniejące agencyjne biura podróży, jak i osoby, które dopiero chcą zacząć karierę w branży turystycznej. Dzięki franczyzie można uzyskać całą koncepcję prowadzenia biura podróży, know-how, wsparcie szkoleniowe i dostęp do narzędzi oraz baz danych. W zamian franczyzodawca pobiera od franczyzobiorcy określone w umowie opłaty. Jest to dobra opcja dla osób, które chcą zacząć lub rozwijać działalność pod skrzydłami doświadczonego, rzetelnego partnera.

(art. sponsorowany)
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
0%