Chyba żadnego doświadczonego kierowcy nie trzeba przekonywać, że sprawne hamulce są podstawą bezpiecznej jazdy każdym samochodem osobowym. Najczęściej powodem problemów z hamulcami są zużyte klocki hamulcowe. Nie jest to nic dziwnego, ponieważ klocki są częścią eksploatacyjną, co w praktyce oznacza, że są zaprojektowane tak, aby z czasem się zużywały i wymagały wymiany na nowe. W naszym artykule opiszemy jak rozpoznać, że klocki są już zużyte i wymagają wymiany. Dla przestrogi wspomnimy też o możliwych konsekwencjach zwlekania z tą wymianą.
Na szczęście klocki hamulcowe są zaprojektowane tak, aby dały znać, że niebawem należy je wymienić. Kiedy warstwa cierna, odpowiedzialna za hamowanie, będzie już niemal zużyta, odsłoni się specjalny metalowy element, który podczas hamowania będzie się ocierał o tarczę hamulcową i wydawał nieprzyjemny dźwięk. Jeśli więc po wciśnięciu pedału hamulca słyszysz podejrzany dźwięk, to umawiaj się z mechanikiem. Najprawdopodobniej twoje klocki nadają się już do wymiany.
Klocek hamulcowy jest zbudowany ze specjalnego materiału ściernego osadzonego na metalowej podstawie. Kiedy już materiał ścierny ulegnie degradacji, to stalowa podstawa wchodzi w kontakt z tarczą hamulcową. Dochodzi więc do sytuacji, w której samochód usiłuje hamować, pocierając o siebie dwie metalowe części. Nie jest to oczywiście rozwiązanie optymalne i znacznie pogarsza osiągi hamulców. Może się to okazać niebezpieczne w przypadku normalnego hamowania, a w przypadku sytuacji kryzysowej może doprowadzić do wypadku.
Co więcej, jazda ze zużytymi klockami może doprowadzić do poważnych uszkodzeń w układzie hamulcowym. Stalowa część klocka szybko uszkodzi tarczę hamulcową, a może nawet dojść do sytuacji, w której rozgrzana tarcza zespawa się z podstawą klocka. Może się więc okazać, że zamiast wymieniać same klocki, będzie trzeba wymienić jeszcze tarcze i zaciski, co oczywiście diametralnie zwiększy koszt naprawy.