Zachowanie konsumentów to badanie, w jaki sposób ludzie podejmują decyzje dotyczące tego, co kupić, co konsumować oraz kiedy i jak je konsumować. Dotyczy również psychologicznych i społecznych aspektów konsumpcji. Zachowanie konsumentów jest stosunkowo nową dziedziną badań, która pojawiła się w ciągu ostatnich kilku dekad w wyniku rozwoju marketingu i reklamy.
Dziedzina zachowań konsumentów jest bardzo ważna dla firm, ponieważ zrozumienie zachowań konsumentów może pomóc firmom w lepszym ukierunkowaniu ich produktów i usług u odpowiednich ludzi i we właściwym czasie. Analiza zachowania konsulentów jest szczegółowo opisana w sieci np. https://liderzy-branz.pl/category/marketing-i-sprzedaz/ . Może to również pomóc firmom zrozumieć, co motywuje ludzi do kupowania niektórych produktów i jak mogą wpływać na decyzje dotyczące zakupu ludzi. Istnieje wiele różnych czynników, które mogą wpływać na zachowanie konsumentów, w tym czynniki psychologiczne, czynniki społeczne, czynniki kulturowe i czynniki osobiste.
Każdy z tych czynników może odgrywać rolę w tym, jak ludzie podejmują decyzje dotyczące tego, co kupić i kiedy je kupić. Czynniki psychologiczne, które mogą wpływać na zachowanie konsumentów, obejmują postrzeganie, postawy, przekonania, motywację i osobowość. Postrzeganie to sposób, w jaki ludzie interpretują otaczający ich świat i może odgrywać rolę w podejmowaniu decyzji o tym, co kupić.
Postawy to oceny ludzi przedmiotów, pomysłów lub ludzi, i mogą wpływać na to, jak korzystne lub niekorzystne są wobec czegoś. Przekonania są pomysłami ludzi na temat tego, jak działa świat, i mogą wpływać na to, co uważają za możliwe lub niemożliwe. Motywacja jest siłą napędową wszystkich zachowań i może wpływać na to, co ludzie są gotowi zrobić, aby osiągnąć cel. Osobowość jest unikalnym połączeniem cech, które składają się na jednostkę i może wpływać na to, jak ludzie wchodzą w interakcje ze światem.
Czynniki społeczne, które mogą wpływać na zachowanie konsumentów, obejmują rodzinę, przyjaciół, grupy referencyjne i status społeczny. Rodzina jest najważniejszym czynnikiem społecznym wpływającym na zachowania konsumentów, ponieważ członkowie rodziny są zazwyczaj pierwszymi ludźmi, z których dzieci poznają konsumpcjonizm. Przyjaciele mogą również odgrywać rolę w wpływie na zachowania konsumentów, ponieważ mogą zapewnić presję rówieśniczą, aby kupić niektóre produkty lub angażować się w określone działania.
Grupy referencyjne to grupy osób, z którymi dana osoba identyfikuje lub patrzy, może mieć znaczący wpływ na zachowanie konsumentów danej osoby. Status społeczny to stanowisko, które jednostka zajmuje w społeczeństwie, i może wpływać na to, do jakiego rodzaju produktów lub usług ma dostęp. Czynniki kulturowe, które mogą wpływać na zachowanie konsumentów, obejmują religię, wartości i tradycje.
Religia może wpływać na to, jakie produkty lub usługi jest gotowe kupić, a także kiedy i jak są gotowi je kupić. Wartości są przekonaniami, które dana osoba ma na temat tego, co jest ważne w życiu, i mogą wpływać na to, jakie produkty lub usługi jest gotowe kupić.