Co najmniej sześć par pociągów za rok zacznie kursować na dwóch trasach kolejowych – z Brodnicy do Rypina i z Laskowic Pomorskich do Wierzchucina. Samorząd województwa, który jest organizatorem pasażerskich przewozów kolejowych w regionie, wybierze wkrótce przewoźnika do obsługi tych tras. Pasażerowie podróżować będą nowoczesnymi pociągami.
Skorzystają również z nowej infrastruktury kolejowej w Brodnicy i Rypinie, zmodernizowanej przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK).
– Konsekwentnie przywracamy regionalne połączenia kolejowe. Wiemy, że nasze starania, decyzje i praca nad przywracaniem połączeń jest dobrze przyjmowana przez mieszkańców i podróżnych. I nie tylko do Ciechocinka można będzie znowu dojechać koleją. Do Rypina regionalne pociągi osobowe wrócą po 25 latach przerwy. Cieszę się, że z naszej oferty będą mogli skorzystać również pasażerowie podróżujący do Wierzchucina – mówi marszałek Piotr Całbecki. –
Dwie oferty
Samorząd województwa ogłosił dwa przetargi na regionalne kolejowe przewozy pasażerskie, które będą realizowane na liniach nr 33 (Brodnica – Rypin) i 208 (Laskowice Pomorskie – Wierzchucin). Do każdego postępowania propozycje cenowe złożyło dwóch potencjalnych wykonawców – Arriva RP i czeski Leo Express. Obecnie trwa analiza ofert.
Brodnica – Rypin (z możliwością wydłużenia do Grudziądza i Torunia):
Arriva RP sp. z o.o. – 28,11 zł/km,
Leo Express – 45,83 zł/km
Laskowice Pomorskie – Wierzchucin (z możliwością wydłużenia do Grudziądza i Chojnic):
Arriva RP sp. z o.o. – 31,41 zł/km,
Leo Express – 49,61 zł/km.
Wyłonieni w przetargu wykonawcy będą mieli ponad rok na przygotowanie się do realizacji zadań.
Bilet za złotówkę
Pociągi wyjadą na tory w grudniu 2026 roku i będą kursować do 2030 roku. W tym okresie na odcinku Brodnica – Rypin ma jeździć od 6 do 12 par pociągów na dobę, a na odcinku Laskowice Pomorskie – Wierzchucin od 6 do 8 par.
Obsługa połączeń będzie realizowana przez zespoły trakcyjne, autobusy szynowe i wagony doczepne wyposażone w klimatyzację, toaletę dostosowaną do potrzeb osób z niepełnosprawnościami i miejsca do przewozu minimum czterech rowerów. Wiek pociągów nie przekroczy dwudziestu lat.
Przez pierwszy miesiąc przewozów (od 13 grudnia 2026 r. do 17 stycznia 2027 r.) na obu odcinkach za bilet podróżni zapłacą złotówkę. Dla pasażerów, którzy ukończyli 65 lat przez cały okres obowiązywania umów (do 2030 roku) bilety na przejazd będą kosztować tylko 4 złote.
Nowa infrastruktura
Równolegle do prowadzonych przetargów, spółka PKP PLK prowadzi prace modernizacyjne infrastruktury kolejowej. Remont poprzedziły negocjacje samorządu województwa ze spółką kolejową, których efektem jest inwestycja, która pozwoli na realizację kolejowych przewozów pasażerskich bezpiecznie i z odpowiednią prędkością.
W Rypinie modernizowana jest stacja kolejowa. Powstanie od podstaw nowy peron, a istniejący zostanie zmodernizowany. Planowana jest także przebudowa torów. Pozwoli to na przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 120 kilometrów na godzinę. Prace budowlane ruszą w drugiej połowie roku.
W Brodnicy w sąsiedztwie przejazdu kolejowo-drogowego przy ulicy 18 Stycznia powstanie nowy przystanek kolejowy Brodnica Południowa z udogodnieniami dla osób z niepełnosprawnościami i wyposażony w wiaty, gabloty informacyjne, ławki, oznakowanie oraz oświetlenie LED. Prace zakończą się latem 2026 roku.
Zobacz:
Kolej regionalna połączy Brodnicę z Rypinem
Nowy przystanek kolejowy w Dąbrowie Chełmińskiej
Nowe dworce i przystanki kolejowe
Nowy przystanek kolejowy w Grudziądzu
Od grudnia do Ciechocinka
Po 14 latach w grudniu tego roku wrócą połączenia kolejowe z Aleksandrowa Kujawskiego do Ciechocinka.
Zobacz:
Ciechocinek wraca na kolejową mapę Polski!
To połączenie stanie się naszą wizytówką
Remont linii kolejowej do Ciechocinka
Samorząd województwa, który jest organizatorem pasażerskich przewozów kolejowych w regionie, przeznaczy na nie w tym roku kwotą 237 mln złotych dotacji. W tej kwocie są koszty rekompensat dla Arrivy i Polregio oraz koszty dostępu do infrastruktury kolejowej i opłaty dworcowe – 31,3 milionów zł. Jesteśmy też właścicielem trzech czwartych pociągów (37 składów) obsługujących pasażerskie połączenia w naszym regionie.
Beata Krzemińska
rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz