Zamknij

Rozmowy o kolei dużych prędkości

11:08, 18.03.2025 Aktualizacja: 11:08, 18.03.2025
Skomentuj

W rozwoju kolejowych połączeń międzyregionalnych i kształcie sieci kolejowej po 2035 roku rozmawiano we wtorek (11 marca) na warsztatach Zintegrowanej Sieci Kolejowej (ZSK) w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Samorządowcy, eksperci i przedstawiciele organizacji samorządowych zaproponowali rozwiązania, z których za kilka lat będą korzystać mieszkańcy naszego regionu. W warsztatach wzięła udział wicemarszałek województwa Aneta Jędrzejewska.

 

– Jestem przekonana, że uda się wypracować i zaproponować nowe korytarze dla regionalnych linii Kolei Dużych Prędkości – powiedziała podczas warsztatów wicemarszałek Aneta Jędrzejewska. – Dla samorządu województwa ważne są też plany modernizacji istniejących linii, tak by sprostać rosnącemu popytowi pasażerskiemu, podnieść standard i szybkość podróżowania, a także usprawnić niezwykle ważny ruch towarowy.

 

Wypracowane wnioski posłużą do opracowania modeli transportowych – pasażerskiego i towarowego. Koncepcja Zintegrowanej Sieci Komunikacyjnej będzie podstawą do wyznaczenia przez Radę Ministrów kolejowych priorytetów inwestycyjnych po 2035 roku.

 

W spotkaniu wzięło udział trzydzieścioro uczestników, którzy wskazali na konieczność poprawy połączeń pasażerskich z Poznaniem, Wrocławiem, Warszawą i Trójmiastem. Podkreślano też jak ważne dla pasażerów są połączenia z Łodzią, Pomorzem Środkowym i Olsztynem, a także z Berlinem i Pragą. Zwracano uwagę na potrzebę włączenia Świecia, Kcyni i Szubina do sieci kolejowej oraz zapewnieniu połączeń dalekobieżnych do Grudziądza. Analizowano też rozwiązania komunikacyjne dla linii Kolei Dużych Prędkości (KDP) w Kujawsko-Pomorskiem i połączeniu z Mazowszem i Pomorzem oraz Centralnym Portem Komunikacyjnym.

 

Zobacz:

Kolej dużych prędkości: wyrażamy wolę mieszkańców

 

Samorząd województwa konsekwentnie wspiera regionalne przewozy kolejowe. W 2025 roku dopłaty Urzędu Marszałkowskiego do przewozów pasażerskich wyniosą 237 milionów złotych. W tej kwocie są koszty rekompensat dla Arrivy i Polregio oraz koszty dostępu do infrastruktury kolejowej i opłaty dworcowe – 31,3 milionów zł.

Zobacz:

Więcej pasażerów, więcej pociągów

Wysokość dotychczasowych inwestycji Urzędu Marszałkowskiego w tabor (po uwzględnieniu inflacji) wyniósł ponad 571,4 milionów złotych. Siedemdziesiąt pięć procent pociągów realizujących pasażerskie połączenia regionalne należy do samorządu województwa.

Zobacz:

Nasz nowoczesny tabor kolejowy

Beata Krzemińska

rzecznik prasowa Urzędu Marszałkowskiego

 

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%