Zamknij

Nowy eZUS to prosta nawigacja i wiele ułatwień

. 16:53, 27.10.2025
Skomentuj

Portal eZUS, który już niedługo zastąpi Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, będzie miał prostą nawigację, intuicyjny interfejs i funkcje dostosowane do potrzeb różnych grup klientów, w tym osób ze szczególnymi potrzebami. – Jesteśmy w trakcie wprowadzania kolejnych zmian. Pod koniec tego roku planujemy je udostępnić klientom – zapowiada Magdalena Mazur-Wolak, dyrektorka Departamentu Relacji z Klientami.

 

Pierwsze zmiany w eZUS zostały wprowadzone w sierpniu 2024 roku. Pojawiła się wówczas nowa nazwa portalu oraz zmodyfikowany proces logowania, w tym logowanie dwuskładnikowe. Znacznie zwiększyło to poziom bezpieczeństwa klientów ZUS.

 

– Pod koniec roku w eZUS pojawią się usprawnienia w obszarze obsługi płatnika składek. Nasi klienci biznesowi będą mogli korzystać z portalu w nowej odsłonie. O zmianach będziemy szczegółowo informować i w razie potrzeby wspierać klientów w korzystaniu z narzędzia. Mamy jednak nadzieję, że nie będzie to konieczne, bo ono samo poprowadzi użytkownika „za rękę” – mówi Magdalena Mazur-Wolak.

 

Co nowego w eZUS

1. Strona startowa konta płatnika i nowe menu

Z nowego okna startowego płatnik składek uzyska szybki dostęp do najbardziej interesujących informacji, takich jak:

· Saldo,

· e-ZLA,

· Sprawy płatnika,

· Wiadomości,

· Kalendarz wizyt.

Płatnik będzie mógł personalizować układ i rodzaj prezentowanych kafli na stronie startowej i zarządzać nimi.

 

2. Składki i salda

Informacje o saldach dostępne będą w jednym miejscu w zakładkach:

· Bieżące saldo i salda z poprzednich miesięcy,

· Deklaracje składek (ZUS DRA),

· Informacje o należnych składkach i wpłatach.

Ten widok zastąpi pięć dotychczasowych oddzielnych zakładek, co ułatwi klientom sprawdzanie rozliczeń z ZUS.

 

3. Katalog usług

W tej zakładce sprawy najczęściej wybierane przez klienta będą się wyświetlały jako podpowiedzi w sekcji „Wybrane dla ciebie”. Pozostałe będzie można wyszukać standardowo na liście lub za pomocą z wyszukiwarki.

 

4. Wnioski i kreatory

Wszystkie wnioski będą dostępne w nowej wizualizacji. Przez poszczególne kroki będzie prowadził kreator z paskiem postępu – dzięki czemu klient będzie widział, na którym etapie się obecnie znajduje. Na końcu pojawi się jasna informacja, czy dokument został wysłany.

 

5. Wnioski wysłane przez płatnika i odpowiedzi na nie

Sprawy zostaną połączone w wątki. Klienci zobaczą, na jakim etapie jest dana sprawa, a jeśli pojawi się odpowiedź, zostanie wyświetlona pogrubioną czcionką. Klient będzie mógł zaznaczyć wiele dokumentów różnego typu i wysłać je łącznie w ramach zbiorczej wysyłki.

 

6. Wiadomości

W eZUS zmienią się nazwy dotychczasowych skrzynek odbiorczych. Zostaną podzielone na:

· Powiadomienia,

· Korespondencję z CKK,

· Komunikaty.

W „Powiadomieniach” klient znajdzie subskrypcje i informacje np. o nowym dokumencie do odebrania. W „Korespondencji z CKK” będzie dostępna korespondencja z Centrum Kontaktu Klientów ZUS. W „Komunikatach” będą zamieszczane m.in. informacje o planowanej niedostępności portalu.

 

Planowane są także zmiany, które ułatwią korzystanie z portalu. Okna eZUS będą dostosowane do standardów dostępności cyfrowej oraz będą elastycznie dopasowywane do rozdzielczości urządzenia użytkownika.

 

Nowa aplikacja mobilna ZUS - mZUS dla Płatnika

W pierwszej połowie 2026 roku pojawi się kolejna aplikacja mobilna zbudowana przez ZUS – mZUS dla Płatnika W tej aplikacji płatnicy składek będą mogli m.in.:

· przeglądać informacje o saldach,

· przeglądać informacje o zwolnieniach lekarskich,

· wysyłać dokumenty do ZUS (RWN, RD-3, wniosek o zaświadczenie A1, zgłoszenie umowy o dzieło),

· samodzielnie wygenerować zaświadczenie automatyczne,

· skontaktować się z CKK jako klient uwierzytelniony (połączenie priorytetowe, możliwość pełnego dostępu do indywidualnych informacji),

· umówić się na e-wizytę lub wizytę w placówce ZUS.

 

W kolejnym etapie – planowanym w drugiej połowie 2026 r. – płatnicy w aplikacji będą też mogli opłacać składki z wykorzystaniem płatności mobilnych.

 

Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS to pierwszy polski e-urząd. ZUS udostępnił ten portal swoim klientom w 2012 roku. Korzysta z niego 13,6 mln klientów ZUS.

 

Krystyna Michałek

regionalna rzeczniczka prasowa ZUS

w województwie kujawsko-pomorskim

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%