Podczas dzisiejszej konferencji prasowej Wojewoda Kujawsko-Pomorski Michał Sztybel przekazał informację o środkach, jakie otrzymają kujawsko-pomorskie samorządy w ramach Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej (FRPA).
Program ten wspiera samorządy w organizacji przewozów na obszarach z ograniczonym dostępem do transportu publicznego. W konferencji również wzięli udział Starosta Świecki Paweł Knapik oraz Burmistrz Żnina Łukasz Kwiatkowski.
Łączna kwota dofinansowania dla samorządów w województwie kujawsko-pomorskim wynosi 58,8 mln zł. Dzięki tym środkom utrzymane zostaną 572 linie komunikacyjne, których łączna długość tras wyniesie około 24 000 km. Około 20 mln zł z tej kwoty otrzyma samorząd województwa kujawsko-pomorskiego, co stanowi o 1,5 mln zł więcej niż w roku ubiegłym. Z budżetu państwa sfinansowane zostanie również 70 linii, o które wnioskował Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Odgrywają one ważną rolę w zapewnieniu komunikacji między mniejszymi miejscowościami a większymi ośrodkami.
Wojewoda Michał Sztybel zwrócił uwagę na skuteczność programu w bieżącym roku oraz na zapewnienie pełnego wsparcia finansowego dla wszystkich samorządów, które złożyły wnioski:
Dobra informacja jest taka, że wszystkie samorządy, które w naszym województwie złożyły wnioski, otrzymają środki. W tym roku wprowadziliśmy jedną zmianę, umożliwiając składanie wniosków o umowy wieloletnie, choć takich wniosków nie było dużo. Środki przekazywane są sukcesywnie w toku terminów wynikających z umów.
W konferencji również wzięli udział Starosta Świecki Paweł Knapik oraz Burmistrz Żnina Łukasz Kwiatkowski.
Zaprosiliśmy dziś przedstawicieli dwóch samorządów. Powiat świecki otrzyma najwyższą dotację na przewozy lokalne i powiatowe w naszym województwie, natomiast Gmina Żnin otrzyma najwyższe dofinansowanie wśród gmin na przewozy autobusowe
- mówił Wojewoda.
Powiat świecki jest organizatorem przewozów, które realizuje w porozumieniu ze wszystkimi 11 gminami powiatu świeckiego. Starosta podkreślił znaczenie konsultacji i współpracy między gminami oraz sołectwami, które pozwalają na dostosowanie rozkładów do potrzeb mieszkańców i niwelowanie wykluczenia komunikacyjnego, które uniemożliwia dotarcie do większych miejscowości.
Na terenie powiatu jest zaledwie kilka linii, które przynoszą wpływ biletów taki, że mogłyby funkcjonować bez wsparcia rządowego, a tym samym ponad połowa to linie deficytowe, które nie maja szans na to, by sfinansować swoje koszty funkcjonowania. Jednak każda z tych linii jest odpowiedzią na potrzeby mieszkańców. Zadanie to jest niezwykle ważne, niezwykle istotne. Może mniej z punktu widzenia miasta, które jest stolicą powiatu, ale zdecydowanie bardziej dla mieszkańców, którzy do tego miasta dojeżdżają do szkoły i pracy
- mówił Starosta Powiatu Świeckiego Paweł Knapik, który wskazał, że łącznie na terenie całego powiatu świeckiego funkcjonuje już 18 linii. To rocznie ponad 1,2 mln km i ponad 600 tys. przewiezionych osób.
Dzisiaj możemy zdecydowanie mówić, że po załamaniu przewozów autobusowych, z którym mieliśmy do czynienia w związku z pandemią i zamknięciem gospodarki, bez wsparcia rządowego nie moglibyśmy w tak szerokim wydaniu tego zadania zrealizować
- dodał Starosta Świecki.
Burmistrz Żnina Łukasz Kwiatkowski również podkreślił w swoim wystąpieniu, jak ważne i potrzebne jest wsparcie rządowe dla samorządów.
W Gminie Żnin funkcjonuje 17 linii autobusowych. Szacujemy, że w 2025 roku autobusy przejadą ponad 0,5 mln km, a całościowy koszt tego zadania wyniesie ponad 3 mln zł. Wsparcie w ramach Funduszu będzie wynosiło ponad 1,5 mln zł i jest ono bardzo potrzebne, ponieważ wszyscy wiemy jak dziś wyglądają finanse samorządów
- mówił Burmistrz Żnina.
FRPA to narzędzie, które realnie poprawia jakość życia mieszkańców regionu. Program wspiera lokalne społeczności, ułatwiając dostęp do pracy, edukacji i placówek zdrowotnych. Jednocześnie zachęca do korzystania z ekologicznych form transportu, co pozytywnie wpływa na środowisko naturalne. Szczególny nacisk FRPA kładzie na poprawę dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz dla pasażerów o ograniczonej sprawności ruchowej.
Środki umożliwiają również zawieranie wieloletnich umów z organizatorami transportu, co zapewnia stabilność funkcjonowania linii autobusowych.
Materiał: Kujawsko-Pomorski Urząd Wojewódzki w Bydgoszczy
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz