Czytelnik portalu "e-chelmno" zadał nam pytanie: w jaki sposób Urząd Miasta Chełmna jest przystosowany do udzielania informacji i obsługi osób niepełnosprawnych ? W związku z tym sprawdziliśmy, jak urzędnicy pomagają dostać się zainteresowanym do placówki. Prawo do prowadzenia niezależnego życia wszystkim obywatelom zapewnia Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej. Uchwałą Sejmu została ustanowiona Karta Praw Osób Niepełnosprawnych potwierdzająca prawo do pełnego uczestnictwa w życiu społecznym, dostępu do dóbr i usług, dostępu do opieki medycznej, edukacji, zatrudnienia, życia w środowisku wolnym od barier funkcjonalnych, a w tym m.in dostępu do urzędów, punktów wyborczych i obiektów użyteczności publicznej. W Urzędzie Miasta Chełmna nie ma co prawda podjazdów dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich, ale przy wejściu na schody z prawej strony znajduje się videofon, dzięki któremu osoba niepełnosprawna może skontaktować się z urzędnikiem i poprosić o pomoc. Najczęściej wygląda to tak, że osoba odpowiedzialna za załatwienie konkretnej sprawy sama schodzi do petenta. Jeżeli osobie poruszającej się na wózku zależy na dostaniu się do środka budynku, to przeszkoleni funkcjonariusze Straży Miejskiej za pomocą schodołazu przeznaczonego do transportu pomagają w ten czynności. Z tyłu budynku od strony podwórza znajduje się podjazd, przy którym zamieszczony jest dzwonek. Przy jego pomocy można również w podobny sposób załatwić formalności urzędowe. Urząd Miasta ułatwia także wypełnianie formularzy osobom z wadą wzroku, dla których przygotowano lupę użytkową do powiększania tekstu. (J.P)
2018-07-19 11:37:23