Zamknij

Rekordowe wydatki na inwestycje drogowe w 2023 roku

11:53, 02.02.2023 . Aktualizacja: 11:53, 02.02.2023
Skomentuj

Ponad pół miliarda złotych trafi w tym roku na modernizację sieci kujawsko-pomorskich dróg. Środki zabezpieczone przez samorząd województwa pozwolą na zakończenie wielu kluczowych inwestycji oraz rozpoczęcie nowych oczekiwanych przez mieszkańców.

 

- W tym roku zakończymy wiele ważnych zadań na wojewódzkich trasach. Oddamy do użytku  nowe ronda, drogi rowerowe, oświetlone przejścia dla pieszych, chodniki, szerokie pobocza, autobusowe zatoki. Chcemy utrzymać to dobre tempo i kontynuować oczekiwane zmiany na drogach wojewódzkich, dlatego zabezpieczamy na ten cel rekordową pulę środków. Pomoże nam ona zlecić jeszcze więcej dużych remontów, kontynuować prace nad obwodnicami i odtwarzać  przydrożne aleje – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.

 

Z europejskim wsparciem

 

Najwięcej środków – około 315 mln zł - w kujawsko-pomorskim budżecie na zadania drogowe zarezerwowano na dokończenie kluczowych inwestycji, które realizujemy wykorzystując środki unijne z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2014-2020:

rozbudowy drogi wojewódzkiej nr 548 Stolno-Wąbrzeźno (powiaty chełmiński i wąbrzeski, długość 28,5 km). Prace wykończeniowe zostaną wykonane wiosną;

modernizacji drogi wojewódzkiej nr 265 Kowal-granica województwa (powiat włocławski, długość 15 km). Wykonawca prowadzi pracę przy przebudowie infrastruktury podziemnej. Zakończenie prac planowane jest jesienią;

budowy obwodnicy Lubrańca w ciągu drogi wojewódzkiej nr 270 (powiat włocławski, długość 5 km). Na trasie są już pierwsze warstwy bitumiczne. Wczesną wiosną rozpocznie się budowa mostu nad Zgłowiączką.

 

Modernizację przejdą także:

droga wojewódzka nr 270 Brześć-Lubraniec (powiat włocławski, długość 7 km). Inwestycja realizowana jest w trybie zaprojektuj i wybuduj. Pierwsze prace budowlane rozpoczną się wiosną;

droga wojewódzka nr 254 Brzoza-Łabiszyn (powiaty bydgoski i żniński, długość 13 km). Wykonawca rozpoczął w styczniu prace budowlane. Większość prac na odcinku do Łabiszyna zostanie zrealizowana w tym roku;

kolejny odcinek drogi wojewódzkiej nr 254 z Łabiszyna do Barcina (powiat żniński, długość 9 km). Inwestycja realizowana jest w trybie zaprojektuj i wybuduj. Trwa uzyskiwanie pozwoleń do rozpoczęcia prac. Inwestycja zakończy się w przyszłym roku.

 

Przebudowana zostanie również droga wojewódzka nr 563 Stępowo-granica województwa (powiat rypiński, długość 6,5 km). Zadanie realizowane jest w trybie projektuj i wybuduj. Trwa końcowy etap prac nad dokumentacją. Prace planujemy rozpocząć przed wakacjami.

 

Ponadto z tej puli rozliczone zostaną kończące się zadania związane z budową sieci dróg rowerowych na drogach wojewódzkich w powiecie toruńskim o łącznej długości blisko 27 kilometrów (część prac na krótkich odcinkach ze względu na zmiany w projektach zlecimy w osobnych postępowaniach).

 

Potężna pula na modernizacje

 

Na modernizację nawierzchni wojewódzkich tras i newralgicznych odcinków trafi pula około 150 mln złotych. Wszystkie tego typu zadania łączymy z odbudową poboczy i wprowadzamy elementy poprawiające bezpieczeństwo. Nowe zadania zostaną zrealizowane w tym roku na następujących odcinkach dróg wojewódzkich:

nr 538 Goczałki-granica województwa (powiat grudziądzki, długość 1,7 km)

nr 560 Zakrocz-Puszcza Rządowa (powiat rypiński, długość 1,9 km)

nr 560 Zakrocz-Dylewo (powiat rypiński, długość 0,6 km)

nr 539 w Tłuchowie (powiat lipnowski, długość 0,3 km)

nr 240 Franciszkowo-Błądzim powiat świecki, długość 1,7 km)

nr 244 w Bożenkowie (powiat bydgoski, długość 1,5 km)

nr 241 w Sępólnie Krajeńskim, gdzie zbudujemy rondo (powiat sępoleński, na skrzyżowaniu ulic Odrodzenia i ks. J. Popiełuszki)

nr 241 Mały Mędromierz-Brzuchowo (powiat tucholski, długość 3,7 km)

nr 266 Straszewo-Zakrzewo (powiat radziejowski, długość 4,4 km)

nr 254 Mogilno-Wiecanowo (powiat mogileński, długość 2,3 km)

nr 254 Żabno-Wylatowo (powiat mogileński, długość 2,8 km)

nr 254 Barcin-Krotoszyn (powiat żniński, długość 1,2 km)

nr 266 Radziejów-Świątniki (powiat radziejowski, długość 3,2 km)

nr 237 Pruszcz-Mąkowarsko (powiat bydgoski, długość 4 km)

nr 240 Bysław-Lubiewice (powiat tucholski, długość 3 km)

nr 546 Rzęczkowo-Łażyn (powiat toruński, długość 2,9 km)

nr 649 Pluskowęsy-Zalesie (powiat toruński , długość 3,5 km)

nr 551 Wybcz-Nawra (powiat toruński długość 3,6 km)

nr 243 Mrocza-Drzewianowo (powiat nakielski, długość 4,2 km).

 

Po zakończeniu prac nad dokumentacją ogłoszone zostaną przetargi na prace budowlane związane z modernizacją:

 

drogi wojewódzkiej nr 251 Pturek-Młodocin (powiat żniński, długość 1,7 km)

drogi wojewódzkiej nr 244 w Żołędowie (powiat bydgoski, długość 3,3 km)

drogi wojewódzkiej nr 272 w Laskowicach (powiat świecki, długość 1 km).

 

Poza tym dokończymy zlecone w ubiegłym roku zadania związane między innymi z przebudową odcinków:

 

drogi wojewódzkiej nr 551 Pluskowęsy-Dźwierzno (powiat toruński, długość 6,4 km)

drogi wojewódzkiej nr 544 Brodnica-granica województwa (powiat brodnicki, długość 18 km).

 

Pozyskane środki zewnętrzne wykorzystamy też na rozpoczęcie kolejnych zadań związanych z przebudową. Obecnie trwają prace związane z opracowaniem dokumentacji:

 

drogi wojewódzkiej nr 563 Rypin-Stępowo (powiat rypiński, długość 7,6 km)

drogi wojewódzkiej nr 269 Chodecz-Choceń (powiat włocławski, długość 6 km)

drogi wojewódzkiej nr 268 Brzezie-Brześć Kujawski (powiat włocławski, długość 10 km).

 

Wiadukty, chodniki, zielone aleje

 

13,9 mln złotych przeznaczymy na przebudowę wiaduktu nad torami kolejowymi w Terespolu Pomorskim (powiat świecki). Będzie to jeden z ostatnich etapów modernizacji całego ciągu Tuchola-Świecie. Wykonawca uzgadnia tymczasową organizację ruchu, która wiosną pozwoli na rozpoczęcie prac budowlanych.

 

Kwotę 1,8 mln złotych zarezerwowaliśmy na realizację zadań w puli Drogowej Inicjatywy Samorządowej (DIS), wspólnego przedsięwzięcia samorządu województwa oraz samorządów gmin i powiatów. Inwestycje polegają przede wszystkim na budowie przy istniejący drogach chodników, ścieżek rowerowych, zatok autobusowych i barier ochronnych. Dotychczas zrealizowanych zostało już 60 takich zadań.

 

Zabezpieczamy też kolejne środki na odtwarzanie przydrożnych alei, tak by zmodernizowane drogi, jak dawniej były obsadzone szpalerami drzew, co jest jednym z elementów kujawsko-pomorskiego krajobrazu. W tym roku trafi na ten cel milion złotych. W ubiegłym roku ponad 250 lip zasadziliśmy wzdłuż drogi wojewódzkiej nr 553 w Dębinach (powiat toruński).

 

Bieżące utrzymanie dróg wojewódzkich pochłonie prawie 50 mln złotych.

 

Z myślą o kolejnych latach

 

Drogowy budżet obejmuje też przygotowywanie dokumentacji dla zadań, które mają już zapewnione finansowanie w oparciu o Rządowy Funduszu Rozwoju Dróg lub zawarto porozumienia o wspólnej realizacji z samorządami lokalnymi. Dokumentacje powstają m.in. dla modernizacji:

drogi wojewódzkiej nr 245 Gruczno-Głogówko Królewskie (powiat świecki, długość 8 km),

drogi wojewódzkiej nr 245 na terenie Chełmna – ulice Powiśle i Nad Groblą (powiat chełmiński, długość 2 km),

drogi wojewódzkiej nr 204 na terenie Solca Kujawskiego – ulica Garbary (powiat bydgoski, długość 0,6 km),

drogi wojewódzkiej nr 272 na odcinku Dolna Grupa-Piła Młyn (powiat świecki, długość 7,3 km),

drogi wojewódzkiej nr 299 w Gniewkowie (powiat inowrocławski, długość 0,7 km),

drogi wojewódzkiej nr 377 Nowe-Milewko (powiat świecki, długość 7 km),

drogi wojewódzkiej nr 391 Warlubie-Buśnia (powiat świecki, długość 9 km),

drogi wojewódzkiej nr 400 Latkowo-Więcławice (powiat inowrocławski, długość 2 km),

ronda u zbiegu ulic Sokołowskiej i Piłsudskiego na drodze wojewódzkiej nr 534 w Golubiu-Dobrzyniu (powiat golubsko-dobrzyński).   

 

Równocześnie trwają prace projektowe niezbędne do przebudowy kolejnych odcinków wojewódzkich dróg, budowy rond, przebudowy skrzyżowań, które chcemy finansować między innymi z wykorzystaniem nowych środków unijnych – Funduszy Europejskich dla Kujaw i Pomorza na lata 2021-27.

 

Kujawsko-pomorski program budowy obwodnic

 

Zabezpieczamy również środki na zlecone prace projektowo-budowlane na nasz regionalny program budowy obwodnic. Obejmuje on czternaście obejść o łącznej długości około 70 km. Jego realizacja w najbliższych latach pochłonie około miliarda złotych. W tym roku, oprócz kontynuowania prac budowlanych w Lubrańcu oraz opracowania dokumentacji dla innych zadań, planowane jest zlecenie prac budowlanych dla drugiego etapu obwodnicy Mogilna. Środki na realizację inwestycji pochodzić będą z Unii Europejskiej oraz budżetów samorządu województwa i samorządów lokalnych. Na rozbudowę i modernizację infrastruktury drogowej w nowej perspektywie unijnej zdobyliśmy rekordową pulę ponad 136 mln euro.

 

Lista obejść:

 

Lubraniec – trwają prace budowlane,

Rypin – trwają prace nad koncepcją, odbyły się konsultacje społeczne,

Brodnica – trwają prace nad aktualizacją dokumentacji,

Tuchola – Generalny Dyrektora Ochrony Środowiska po 3 latach rozpatrzył odwołanie jednego z mieszkańców co umożliwiło uzyskanie decyzji środowiskowej. Pozwoli to zlecenie opracowania dokumentacji technicznej i uzyskania pozwolenia na budowę,

Więcbork – prace nad koncepcją w toku, odbyły się konsultacje społeczne, oczekujemy na wydanie decyzji środowiskowej,

Lisewo – podpisana umowa na aktualizację dokumentacji projektowej,

Białe Błota – samorząd gminy przygotowuje się do przetargu na koncepcję,

Radzyń Chełmiński – podpisana umowa na koncepcję, trwa zbieranie opinii mieszkańców,

Łysomice – podpisana umowa na koncepcję,

Chełmża – podpisana umowa na koncepcję,

Sępólno Krajeńskie – podpisana umowa na koncepcję i dokumentację projektową,

Golub-Dobrzyń – prace nad koncepcją w toku, przygotowania do drugiej tury konsultacji społecznych,

Mogilno II etap – dokumentacja gotowa, uzyskano zezwolenie na realizację inwestycji drogowej; planowane w tym roku rozpoczęcie robót,

Trląg – planowana wraz z przebudową DW nr 255, obecnie trwa aktualizacji dokumentacji.

 

Ważne liczby:

315 mln zł trafi w tym roku na dokończenie zadań współfinansowanych ze środków unijnych,

150 mln zł pochłoną remonty, odnowy i modernizacje,

136 mln euro z funduszy unijnych na infrastrukturę drogową na najbliższe lata wynegocjował samorząd województwa,

28,5 kilometra długości ma przebudowywana trasa ze Stolna do Wąbrzeźna, która jest największą realizowaną inwestycją drogową,

1 mln złotych pozwoli kontynuować nasz program odtwarzania przydrożnych alei.

 

Zarząd Dróg Wojewódzkich

i Biuro Prasowe Urzędu Marszałkowskiego

 

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%